تبلیغات
فیلم، عکس، نقد، مطلب - چیست هنر
 
از شما نیز دعوت می شود تا به عنوان نویسنده در وبلاگ فعالیت نمایید.
اگر تمایل دارید، بسم الله...
  :: مدیریت وبلاگ : مجتبی قره باغی
تماس با ما
اتکا بر ضعفهای بشری برای نگاه داشتن تماشاگران روی صندلی سینما سوءاستفاده ای است بسیار رایج و موفق! و راستش را بخواهید، در این جهت، تاریخ سینما را باید تاریخ این سوء استفاده دانست.






موضوعاتی که در تب تحقیقات و مطالعات، جهت دانلود ارائه گردیده، برای شما مفید بوده است؟ آیا با ارائه ی مطالب موافقید؟


» بازدید کل :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» تعداد مطالب :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» آخرین بازدید :

» تعداد نویسندگان :
" از اینکه کنارت بایستم خوشم میاد شان، چون منو خیلی قوی نشون میده
@ The_Social_Network - a David Fincher Film
www.dastanak.ir

نقطه نظر
مجتبی قره باغی

   

هر کسی یه عقیده ای داره ...

چیست هنر
سه شنبه 6 فروردین 1392 ساعت 08:35 ب.ظ | | یادداشتی از مجتبی قره باغی | ( نظرات )
( )

چیست هنر؟

 

چکیده

در قرنی كه گذشت شاهد دگرگونی‌های ریشه‌ای متعددی در تصویر پیشین از هنر و فرصت‌های زیبایی‌ شناسانه‌ای كه در سه فصل اول مورد بحث قرار دادیم، بوده‌ایم. سنت‌های فلسفی، زیبایی شناسانه و هنری‌ای كه در قرون هجدهم و نوزدهم به نقطة اوج خود رسیده بودند، تا چه حدی هنوز هم هنرمندان متعلق به قرن بیست و یكم را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟ این یك پرسش پیچیده است كه پاسخ دادن به آن با توجه به این واقعیت كه ما در واقع در همین دورة مورد بحث زندگی می‌كنیم، دشوارتر نیز شده است. ما فاقد درك لازم جهت قضاوت در مورد تأثیرات مرحلة فعلی هنر بر پیشرفت‌هایی كه در آینده [در حوزة هنر] اتفاق خواهند افتاد، هستیم. تحلیل عالم هنر امروزی ضرورتاً امری آزمایشی [تجربی] است، چرا كه هیچ‌كس نمی‌تواند از چشم انداز آینده پیش‌بینی كند كه زمان حال به چه شكلی در خواهد آمد.

ما در مفاهیم فلسفی معاصر در مورد هنر و هنرمند، همان نوع مقولات مستثنی كننده‌ای را كه حین پیشرفت سنت هنر ـ زیبا شیوع پیدا كرده بودند، نمی‌یابیم. (منظور ما این نیست كه معیارهای مربوط به سنجش و گزینش در عالم هنر امروزی، تمام ساختارهای تحریف شدة ارزشی‌ای را كه كمالات زنان در گذشته را از حوزة هنر بیرون می‌رانند، از بین برده‌اند. این مسأله، موضوع مطالعة درك نقادانة هنر است، امری كه در اینجا به آن نپرداخته‌ایم.) زنان ـ متعلق به قومیت‌های گوناگون و پیش زمینه‌های ریشه‌ای و ملی مختلف ـ حضور گسترده‌ای در حوزة هنر پسامدرن و فمینیستی داشته‌اند و در  زمرة بدعت‌گذاران پیشتاز در صحنة هنر معاصر به شمار می‌آیند. حضور ایشان بر اهمیت این واقعیت كه خود مفهوم هنر هنوز هم مورد موشكافی است و زنان هنرمند در قالب شخصیت‌شان، تجسم چالشی علیه سنت هنر ـ زیبا هستند، می‌افزاید. این مسأله را می‌توان به وضوح در هنر اجرایی و نیز در گسترش هنر تا احاطة آن بر رسانه‌های غیر سنتی مشاهده كرد.

در میان تمام این تغییرات، آیا مفاهیم مربوط به هنر و هنرمند نیز به طور مطلق تغییر كرده‌اند، چنانكه جنسیت مذكر ضمنی‌شان ناپدید شده باشد؟ با رعایت دقت لازم نسبت به پیش‌بینی‌های احتیاطی‌ای كه در بالا بیان شد، گمان می‌كنم كه موضوع از این قرار نباشد [یعنی جنسیت مذكر مفاهیم مربوط به هنر و هنرمند از بین نرفته است]. قابل توجه‌ترین دلیل برای این حكم این است كه سنت هنوز هم به عنوان نقطة بازسازی مورد ارجاع هنرمندان فمینیست و پسامدرنی كه به طور مداوم به گذشته مراجعه می‌كنند باقی مانده است، چه این مراجعه كنایه‌آمیز باشد، چه تمسخرآمیز یا كه مبارزه جویانه. سنت به نحو اجتناب ناپذیری چارچوب آثار شمایل شكن‌ترین هنرمندان را نیز تنظیم می‌كند، چرا كه فقط خداست كه Ex Nihilo  خلق می‌كند. لذا جنبش‌های هنری انقلابی [و ناگهانی] به میراث مطرودی كه قسمت اعظم قدرت خود را برای مبارزه با آن حفظ كرده بودند، مقید باقی می‌مانند. برای آگاهی از آنچه كه از تصادم نوآوری با سنت ناشی خواهد شد و تاریخ فرهنگی را به پیش خواهد راند زمان زیادی لازم داریم.



برای دانلود "اینجا" کلیک کنید.

 

در تب می توانید از سایر مطالب استفاده نمایید.

 




:: مرتبط با: مطالب آزد، هنر ,

:: برچسب‌ها: چیستی هنر , هنر , هنر چیست ,