تبلیغات
فیلم، عکس، نقد، مطلب - هنر - گرافیک
 
از شما نیز دعوت می شود تا به عنوان نویسنده در وبلاگ فعالیت نمایید.
اگر تمایل دارید، بسم الله...
  :: مدیریت وبلاگ : مجتبی قره باغی
تماس با ما
اتکا بر ضعفهای بشری برای نگاه داشتن تماشاگران روی صندلی سینما سوءاستفاده ای است بسیار رایج و موفق! و راستش را بخواهید، در این جهت، تاریخ سینما را باید تاریخ این سوء استفاده دانست.






موضوعاتی که در تب تحقیقات و مطالعات، جهت دانلود ارائه گردیده، برای شما مفید بوده است؟ آیا با ارائه ی مطالب موافقید؟


» بازدید کل :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» تعداد مطالب :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» آخرین بازدید :

» تعداد نویسندگان :
" از اینکه کنارت بایستم خوشم میاد شان، چون منو خیلی قوی نشون میده
@ The_Social_Network - a David Fincher Film
www.dastanak.ir

نقطه نظر
مجتبی قره باغی

   

هر کسی یه عقیده ای داره ...

آیا گرافیك با هویت ایرانی (ملی) می تواند مطرح باشد؟


برای دانلود فایل به لینک دانلود در انتهای خلاصه مراجعه کنید.
رمز فایل: hatim
بابت استفاده از فایل به جای پرداخت هرگونه مبلغی، فقط کافیست برای سلامتی و فرج حضرت صاحب الزمان و برآورده شدن حاجات گردآورنده مطلب و بنده ده صلوات ذکر بفرمایید.



شاید اگر این پرسش راجع به نقاشی و برای نقاشان مطرح شده بود، پاسخ چندان مشكل نمی نمود. هرچند جستجوی راه های عملی آن دشوار می نماید، اما به دلیل وجود تجربه تاریخی نگارگران ایرانی، به راحتی می تواند پاسخی مثبت داشته باشد. لیكن گرافیك مقوله ای است كه تكوین آن با تاریخ تمدن معاصر غرب گره خورده است و به روشنی پیداست كه گرافیك معاصر نه تنها پیوندی با اعتقادات و سنت های ما ندارد بلكه منافی آن نیز می باشد. چرا كه تبلیغی كه گرافیك معاصر را جان بخشیده، نه از مقوله تبلیغی است كه ایجاد تحول حقیقی در مخاطب از آثار آن است، بلكه هویت او در ربودن هوشیاری آدمی ست، و ابزاری است در خدمت محصول سود بیشتر. از این جهت پاسخ سؤال بالا روشن است. گرافیك معاصر ناقض هویت ملی و تجربه سنتی است. اما چنانچه بتوان به وجود مقوله ای به نام «گرافیك فرهنگی» معتقد شد، هم در این عرصه است كه می توان امیدوار به تحولی بود. زیرا عالم «فرهنگ» متفاوت است با مشهودات و عادات روزمره، و هنرمند متعهد به سطحی نگری و مراعات ذوق عامه نیست. در واقع خلق اثر در عرصه فرهنگ، هنر و ادبیات به او فرصت گذشتن از حصارهای گرافیك معاصر و كلید شكستن طلسم «ابزار بودن» را می دهد. تصرف در گرافیك معاصر با تمسك به سنت تصویری و نه صرفاً با «انضمام نقوش سنتی» به آن، می تواند راهگشای تحول واقعی باشد و طبیعتاً متناقض با گرافیك به عنوان رسانه تبلیغی.

هنرهای گرافیك عبارتند از آنگونه هنرهای تصویری كه در دهه نخست به منظور تكثیر یا رپرودكسیون (دوباره تولید كردن) آفریده میشود. البته شیوه های چاپ و دوباره تولید كردن اثرهای گرافیك گوناگونند: نكته مهم دیگر در هنرهای گرافیك تقدم خط پر رنگ است.

در گذشته گرافیك به آن قسمت از طراحی و نقاشی سیاه و سفید گفته میشد كه بوسیله فن چاپ دستی یا ماشینی تكثیر می شد. هنر گرافیك و هنرهای تجسمی در كشور ما، از یك سابقه تاریخی برخوردارند. می توان گفت از زمكان نقوش اولیه روی سفالها، حجاریها، گچ بریها، خطوط كوفی و ثلث و نستعلیق و سایر خطوط نگارش و مصور كردن كتابها و مینیاتور و تذهیب و آرایش صفحات و نیز نقوش پارچه ها و قالی و حكاكی روی وسایل مختلف زندگی و امثال اینها تا زمان ظهور فن چاپ هنر گرافیك و هنرهای تجسمی در كشور ما وجود داشته اند حتی اگر فن چاپ را مبنا قرار دهیم باز سابقه هنر گرافیك ما نزدیك به یك قرن می شود. امروزه هنر گرافیك معنای بسیار گسترده ای پیدا كرده است. امروزه هنر گرافیك وسیله ای برای آگاه كردن مصرف كننده از كیفیت موضوع است. درصد از موضوعات معرفی شامل كالاهای تجاری می شوند و قسمت اعظم آن كیفیتی فرهنگی، آموزشی و روشن كننده دارند، مانند شناساندن انواع فعالیتهای فكری انسان بوسیله تصویر.

....


دانلود فایل

هنر - گرافیک